Een boot kopen |
![]() |
![]() |
![]() |
Hoe koop ik een jacht, een boot, of een aanverwant pleziervaartuig?NAUTIBEL advies bij aankoop van nieuwe en tweedehandse boten.Maak je persoonlijke keuze op basis van volgende criteriaKlik op deze titels voor meer informatie
Maak je persoonlijke keuze op basis van volgende criteria
|
Zeilen |
Motorbootvaren |
Verwante actie |
Manueel |
Andere |
Open boten eenheidsklassen |
Snelle open boot |
Waterski, wakeboard |
Roeiboot |
Wind- en Kitesurfen |
Open sportcatamarans |
id. |
Zeevissen |
Kano |
Sleepspeeltuigen |
Klassieke jachten |
id. |
Duiken, assitentie |
Kajak |
|
Kajuitboten |
Trage open boot, sloep |
Vlot |
||
Kajuitcatamarans en multihulls |
Trage kajuitboot |
|||
|
Snelle kajuitboot |
Houd bij de bepaling van het boottype ook rekening met de specifieke eigenschappen. Bijvoorbeeld: een opblaasboot biedt niet dezelfde vaarmogelijkheden als een stalen kajuitjacht, hoewel ze dezelfde lengte kunnen hebben.
Manier van varen
- Voorkeur vaarsnelheid: snel + 20km/u <> traag – 20km/u
- Voorkeur vaartijd: dagtrips <> weekendtrips (beperkte overnachting) <> meerdere dagen (reiscomfort)
- Voorkeur vaarstijl: sportief <> competitief <> rustig
- Ondiepe rivieren en stromen
- Scheepvaartassen (rivieren en kanalen)
- Plassen en (kunst)meren
- Kust en beschut water
- Open zee en oceaan
Met hoeveel mensen wil ik varen?
- Alleen en/of gezin
- Met vrienden en gasten
- Met geselecteerde bemanning (competitie)
Welk budget wil ik er aan besteden: aankoop, onderhoud, verzekering, lig- en stagelden, verbruik
Dit is een vraag die alleen u kunt beantwoorden. Overweeg wel de diverse vormen van financiering. Steeds meer bedrijven, ook in de verhuur en charter, bieden deeleigendom aan: waarbij de kosten gedeeld worden, de boot voor een overeengekomen periode voor u beschikbaar is en het bedrijf voor verzekering, liggelden onderhoud ed. zorgt.
Met commercieel oogpunt of als particulier?
Van zodra je met betalende gasten wil gaan varen zijn een hele reeks van regels van toepassing die zowel de capaciteiten van de schipper of gezagsvoerder garanderen als de uitrusting van het jacht nauwkeurig bepalen.
Het Vade Mecum voor de pleziervaart, uitgegeven door de FOD Mobiliteit, dienst Scheepvaart, geeft hierover de meest uitgebreide informatie.
Welke vergunningen heb ik nodig en welke heb ik (al)?
Momenteel verplicht: een Stuurbrevet voor stuurlui die pleziervaartuigen besturen die sneller (kunnen) varen dan 20 km/u en/of die langer zijn dan 15 meter. NAUTIBEL organiseert de examens voor het behalen van deze brevetten.Wie in het buitenland wil gaan varen en of een boot in het buitenland wil huren kan op baisis van zijn stuurbrevet een ICC (International Certificate of Capacity) verkrijgen via NAUTIBEL.
Klik hier voor het overzicht van de al dan niet verplichte documenten, brevetten of certificaten

Klik hier voor meer informatie over
- STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping)
- Passagiersvervoer ( opvarenden die voor hun tocht op zee betalen)
- Brevet Yachtman (uitgereikt door de Belgische staat – vnl bedoeld voor kustvaart)
- Brevet Yachtnavigator (uitgereikt door de Belgische staat – vnl bedoeld voor open zeevaart)
- RYA brevetten (internationaal erkende brevetten van de Royal Yachting Association)
- Getuigschriften of brevetten voor VHF operator, yachting radar, enz (uitgereikt door de Belgische staat)
Waar kan je een boot kiezen?
- Bij verkopers van nieuwe jachten
- Bij jacht- en/of scheepswerven
- Bij makelaar(s)
- Op Boat Show en aanverwante watersportbeurzen of open deurdagen
- In gespecialiseerde watersporttijdschriften
- Op het internet: websites en social media
- ...
klik hier voor de lijst met NAUTIBEL leden / watersportbedrijven

Tip: vraag een proefvaart.
Aankoop overeenkomst en documenten
- Betalingsregeling = verkoopsovereenkomst
- Voorschot en betaling (derdenrekening)
- Betalings- / eigendombewijs
- Verzekering
- Aanvragen van vlaggenbrief, VHF roepnaam, registratienummer, ...
Immatriculatie: verplicht voor alle vaartuigen op de Belgische wateren, met uitzondering voor surfplanken, vlotten, manueel voortgestuwde bootjes die niet geschikt zijn voor motoraandrijving.
Vanaf 1 maart 2014 wordt de immatriculatieplaat vervangen door een document dat aan boord moet zijn.
Een NAUTIBEL lid / bedrijf zal de koper in ruime mate bijstaan bij het afronden van de administratieve verplichtingen en de documenten voor de nieuwe eigenaar aanvragen. Vraag naar deze afwikkeling bij de aankoopsonderhandeling en vermijd achteraf verrassingen.
Tip!: Lijst met verplichte uitrusting van pleziervaartuigen
Tip!: Verzekering van uw boot, jacht, pleziervaartuig is heel dikwijls een kwestie van maatwerk. Maak dus zeker de balans op van de polistkost versus de werkelijke dekking en de kennis van de nautische omstandigheden. Een NAUTIBEL vakmanverzekeraar luistert zeker naar uw noden en maakt het meest gunstige verzekeringsvoorstel naar uw maat.
Tweedehandsjachten en boten

Vele NAUTIBEL bedrijven bieden ook tweedehandsjachten en boten aan. Dit kunnen inruiljachten zijn bij aankoop van een nieuwe, maar er zijn ook aanzienlijk wat NAUTIBEL makelaars die gespecialiseerd zijn in de de tweedehandssector. Zij kennen dan ook alle aspecten die bvb. met internationale transacties komen kijken en kunnen verrassingen bij een transactie tussen particulieren voorkomen.
Meer interessante tweedehands aanbiedingen
- Op de ad valvas van clubs en jachthavens
- Bij jacht- en/of scheepswerven
- Bij of via vrienden en kennissen I
- n de tweedehandsrubrieken van de klassieke media
- Een tweedehandsjacht bij een vakman kopen is de grootste garantie op een correcte prijssetting en afhandeling, de zekerheid van de inventaris, advies en eventuele expertise, de bijstand bij de administratieve afhandeling.
Voorbeeld checklist aankoop tweedehandsjacht
* Controle van technische details (staat van motor en mechanische gedeelte, leidingen, staat van romp, dek en opbouw, elektriciteit, houtwerk en bekleding, uitrusting zoals zeilen, tuigage maar ook ankerlier enz.)
* Algemene indruk van onderhoud en mogelijke herstellingen, verbouw- of inbouw van de opties
* Algemene indruk en inventaris vaaraspecten (navigatiemateriaal, veiligheidsmateriaal, materiaal voor waterski ed.)
* Aanwezigheid van noodzakelijke documenten
* Aankoop bewijs verkoper
* Registratie verkoper
* CE certificaten
* Boorddocumenten: VHF/Marifoon, handleidingen van alle toestellen en uitrustingstukken, garanties,
* Vervaldata: reddingsvlot en evt. reddingsvesten, vuurpijlen, gasleidingen, brandblustoestellen, ...
En nu? Goed zeemanschap en veilig varen
Zelfs al u geen brevet wil halen, beveelt NAUTIBEL zeker een goede theoretische en/of praktische opleiding aan. Diverse NAUTIBEL bedrijven en specialisten met pleziervaartervaring geven deze cursussen in voorbereiding op het afleggen van een examen of een proef. Goed zeemanschap is vergelijkbaar met goed huisvaderschap en komt er dus op neer dat de schipper en de bemanning op een redelijke en gefundeerde manier en vol met de juiste informatie en achtergrondgegevens op het water gaat en zich navenant gedraagt. Dit geldt niet alleen voor de verplichte of facultatieve documenten en certificaten Het gaat ook over EHBO Weerkunde op zee Navigatie en nautische communicatie Havenmaneuvers Overleven op zee en reddingsoperaties Veilig samen varen met anderen waaronder de beroepsscheepvaart Voeding, rust en hygiëne voor bij langere tochten Nuttige informatie -
- Professionals in de watersportbranche: www.nautibel.be en ook op Facebook
- Vade-mecum van de Pleziervaart: